Από το 1990 με νόμο «η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελεί τμήμα των προγραμμάτων των σχολείων της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του, να ευαισθητοποιηθούν για τα περιβαλλοντικά προβλήματα και να δραστηριοποιηθούν με ειδικά προγράμματα ώστε να συμβάλλουν στη γενικότερη προσπάθεια αντιμετώπισής τους».
Γενικότερα σκοπός της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης είναι: Να διαµορφώσει έναν ενημερωμένο και ευαίσθητο πληθυσµό γύρω από το περιβάλλον και τα προβλήµατα του ο οποίος θα αποκτήσει γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις, κίνητρα και αίσθηµα προσωπικής δέσμευσης, για να εργαστεί ατοµικά και συλλογικά για την επίλυση των υπαρχόντων προβλημάτων και την πρόληψη νέων.
Εκατοντάδες περιβαλλοντικά τμήματα δημιουργούνται κάθε χρόνο στα γυμνάσια και στα λύκεια της χώρας μας και αναπτύσσουν πολλές σημαντικές και σε κάποιες περιπτώσεις εξαιρετικές δραστηριότητες.
Υπάρχει όμως πάντα το πρόβλημα του πως περνάμε από τη θεωρία στην πράξη. Πρόβλημα που εντοπίζεται και από τους εκπαιδευτικούς της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Αντιγράφω από τα πρακτικά του πέμπτου συνεδρίου της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕΕΚΠΕ) (Ιωάννινα 26-28 /11/2010)
«Παρόλο που από τη διακήρυξη της Τιφλίδας έχει επισημανθεί ότι η Π.Ε. πρέπει να προσανατολίζεται στην επίλυση των προβλημάτων και τη δράση, οι εκπαιδευτικοί φαίνεται ότι δεν αναγνωρίζουν ως σημαντική τη συμβολή του πολίτη στην προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων. Εφόσον δε θέτουν ως προτεραιότητα να εξοικειώσουν τους μαθητές τους με ενεργές διαδικασίες αντιμετώπισης των προβλημάτων, στο δικό τους τοπικό πλαίσιο, αποδυναμώνουν την ευκαιρία των μαθητών να βιώσουν την ευθύνη του πολίτη, αλλά και τη δυνατότητα ανάληψης πρωτοβουλιών για υπεύθυνες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις».
Προτείνουμε και ερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης αν συμφωνεί να αναλάβει η περιφέρεια συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την δραστηριοποίηση των περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων αλλά και όλων των μαθητών με αιχμή την διαχείριση των απορριμμάτων.
Στις ημερίδες που έγιναν για την διαχείριση των απορριμμάτων και που σε ένα μήνα θα είναι ευθύνη της περιφέρειας, όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφώνησαν – τουλάχιστον στα λόγια- για την αύξηση των ποσοστών των υλικών που ανακυκλώνονται. Αυτό άλλωστε επιβάλλεται και από τις συμβατικές μας υποχρεώσεις στην Ε.Ε.
Η επιτυχία του στόχου αυτού θα εξαρτηθεί από την σωστή και πειστική ενημέρωση των πολιτών. Στην ενημέρωση που θα στηριχθεί από τα ΜΜΕ μπορούν και πρέπει να συμβάλουν και οι μαθητές και μαθήτριες των περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων.
Μετά από μια ενημερωτική ημερίδα και εφοδιασμένοι με το κατάλληλο ενημερωτικό υλικό να περάσουν πόρτα-πόρτα όλα τα σπίτια της περιφέρειας.
Τέλος προτείνουμε διότι θα δημιουργούσαν θετικές διεργασίες στον μαθητόκοσμο συμβολικές και όχι μόνο πράξεις όπως:
Α) Με πρωτοβουλία της περιφέρειας και σε συνεργασία με τους δήμους να υπάρχει σε κάθε σχολείο της Αττικής, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς κάδος για την κομποστοποίηση οργανικών απορριμμάτων, όπως ήδη έγινε στο ενιαίο λύκειο Αγ. Ι. Ρέντη με πρωτοβουλία του δημάρχου Γ. Ιωακειμίδη.
Β) Παραφράζοντας το « μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις» προτείνουμε να πάρουν όλοι μαθητές και μαθήτριες με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς δώρο από την περιφέρεια κόστους λίγων λεπτών αλλά μεγάλης συμβολικής αξίας ένα χάρακα από ανακυκλωμένο αλουμίνιο που να γράφει πάνω κάποιο μήνυμα. π.χ. «ήμουν ένα κουτί αναψυκτικού»
Με την ανάληψη περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων μέσα από τις σχολικές μονάδες, θέτονται οι βάσεις για την απόκτηση της περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά που αποτελούν το μέλλον του πλανήτη. Παράλληλα, οι δράσεις αυτές μπορεί να αποτελέσουν ένα κίνητρο για προβληματισμό, αφύπνιση και ενεργοποίηση και των ενηλίκων.
23/5/2011
Γρηγόρης Ψαριανός
Δημήτρης Βαρελάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου